Berörande dikter

Ett barn som kritiseras lär sej att fördöma.

Ett barn som möter fientlighet lär sej att slåss.

Ett barn som möter fruktan lär sej försiktighet.

Ett barn som möter medömkan lär sej tycka synd om sej själv

Ett barn som förlöjligas lär sej skygghet.

Ett barn som möter avundsjuka lär sej att avundas.

Ett barn som möter skam lär sej att känna skuld.

 Ett barn som får uppmuntran lär sej självförtroende.

Ett barn som möter tolerans lär sej tålamod.

Ett barn som får beröm lär sej uppskatta.

Ett barn som blir accepterat lär sej att älska.

 Ett barn som blir uppskattat lär sej att tycka om sej själv.

Ett barn som får erkännanden lär sej att det är bra att ha ett mål.

Ett barn som får vara med och dela lär sej generositet.

Ett barn som möter trygghet lär sej att tro på sej själv och andra.

Ett barn som möter ärlighet och hederlighet lär sej vad sanning och rätt visa är. 

Ett barn som möter vänlighet lär sej att världen är en bra plats att bo på.



Låt mej få vara en trotsig tonåring, jag kommer att bli vuxen.

Låt mej få skrika och springa min väg, jag kommer att återvända.

Låt mej få hitta en egen väg, jag kommer ändå att försöka.

Låt mej få deppa och vara sur, jag kommer att bli glad igen.

Låt mej få hitta mitt eget liv, jag kommer ändå att lämna er snart.

Låt mej få ha mina hemligheter, jag kommer att berätta dem sen.

Låt mej få prata när jag behöver det, jag klarar inte det här själv.

Låt mej få gå när jag är redo, men släpp mej inte helt.

Låt mej få komma igen och vara liten, jag vill inte alltid vara stor.

 


Kommentarer
Postat av: yvonne

Kloka ord !!!

2008-06-09 @ 14:33:45
URL: http://ygradin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test