YES!! Nu har jag klarat Björnprovet!! =)

Målfiguren och sättet att avlägga provet
Som målfigur i rådjursprovet och älg- och hjortprovet används en målfigur med ett träffområde vars diameter är 23 centimeter och i björnprovet en målfigur med ett träffområde vars diameter är 17 centimeter.

Provet avläggs genom att skytten skjuter fyra skott, enbart mot en stillastående målfigur, i valfri stående,  sittande eller knästående ställning på 75 meters avstånd. Tid ges 40sekunder för de fyra skotten räknat från avlossandet av det första skottet. Skytten får använda stöd, men vapnet får inte låsas mekaniskt vid underlaget. Vid samma skjutprov får en skytt ha högst fem försök.

Godkännande och avgifter
Skjutprovet godkänns om alla fyra skott i skottserien åtminstone rör vid träffområdets yttre kant. Ett godkänt björnprov motsvarar ett rådjursprov samt ett älg- och hjortprov. Ett godkänt älg- och hjortprov motsvarar ett rådjursprov.


Jag är så jäkla glad att jag klarade av provet i kväll.
På fri hand och stående ;) På 80m. Med min hedliga gamla bössa som jag har fått ärva av Farfar. En Husqvarna 857. UTAN kikarsikte, dessutom.
Åsså skulle man skjuta på 40 och 20 meters avstånd. Sistnämna (20 m) var två skott mitt i pannan på Björnen. Och det fixade jag också. -Skrytsam? Nej, men stolt!! =)

Nu känns jakten nära. Och jag LÄNGTAR verkligen.

Lyssna på det här, så får man kalla kårar att gå igenom ryggraden.... :




Jag vill bara tillägga att SÅ LÄNGE JAG SLIPPER, kommer jag aldrig att skjuta en björn!
Jag är LIVRÄDD att stöta på en. Fy sjutton!! Jag skulle blunda och be till gud att det bara var en dröm.
Därför gjorde jag Björnprovet, av rädsla.......

Kommentarer
Postat av: Sofie

Grattis! :)

2010-08-30 @ 12:43:56
URL: http://sgradin.blogg.se/
Postat av: svärmor

Grattis!!!

2010-08-30 @ 12:52:41
Postat av: Carro

=) TACK! <3

2010-08-30 @ 17:49:00
URL: http://carolinehulinder.blogg.se/
Postat av: Mamma

- MILJONERS GRATTIS TILL BJENN-PROVE !! Å vikken story ang,Bjenn i Selsålandet..Där passerar jag ofta..men ett Lo, ere enda jag sett däromkring, förutom Älg förstås..Kram påre ,,mitt Hjärta !!

2010-08-30 @ 20:49:47
Postat av: Maria

Stort grattis!!!

2010-08-30 @ 22:27:11
URL: http://lofgrens.blogg.se/
Postat av: Carro

TACK! <3

2010-08-30 @ 22:48:03
URL: http://carolinehulinder.blogg.se/
Postat av: Moster Sussie

Nämen???? Blöt i ögat

Det var bra gjort!!!

Utan kikarsikte??? Du ÄR bara helt fenomenal...!



Men lova mig EN VIKTIG SAK...: Du får inte vara LIVRÄDD i skogen!!!!! Då kan det gå på tok... ;-)

Det räcker med att du är RÄDD...

Kram-kram!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Sussie.

2010-08-31 @ 21:52:24
Postat av: Carro

Sussie; Hahaha!! Ja, å hur vet man skillnaden på rädd och livrädd?

Jag tänker verkligen på Björn hela tiden i skogen.... Men då är jag nog extra skärpt. =)

2010-09-01 @ 06:53:18
URL: http://carolinehulinder.blogg.se/
Postat av: Ewa Hasselblad

Hej Caroline !

Jättegrattis till ditt examensprov !

Tänker ofta på Dig, nu är det snart dags

för svampen eller ?

Vi kan väl höras?

Kramar i massor från Ewa H.

2010-09-01 @ 08:26:12
Postat av: Kristina

Meen, vilken grej! Jisses va duktig du är! ...jag skulle aldrig våga... - GRATTIS!

2010-09-01 @ 14:12:17
Postat av: Carro

Tack Ewa och Stina! Ja Ewa, hör av dig så fort som möjligt så kanske vi kan gå en sväng på Lördag eller Måndag =) Svampen står där och väntar!!KRAM!!

2010-09-01 @ 14:49:46
URL: http://carolinehulinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test