Freya är troligast dräktig.



Nu ska jag berätta.....

Att stoet/ponnyn som Irma fick i Fredags
 ska föla den här sommaren!!

Men efersom det är en tjuvbetäckning så vet vi inte vilken dag eller månad.
Men jag har sedan i Fredags sett en rätt stor förändring av hennes juver.

Då var vårtorna platta och slappa.... Hängde "ihop". Nu är dom mer fyllda och "korn" formade....
Hela juverpaketet har "hårdnat" en aning och får inte plats i min hand. Det fick det i Fredags.....

Många säger att hon är så liten......  Men säljaren säger att det kan vara så om det är en shettis som har betäckt henne. Det är exempelvis inte en stor B-ponny.

Det är såå spännande......

Jag ska försöka visa lite bilder på hennes juver.



  



Fortsättning följer.......

Ni som har ston eller erfarenhet, får gärna säga vad ni tycker om hennes juver =)
Eller vad ni tror....

Kul att höra.

Bye!!






Kommentarer
Postat av: Marie Öberg

Det ser fortfarande rätt litet ut tycker jag. Min erfarenhet är att man ser väldigt tydligt på juvret när det närmar sig, dessutom brukar två "proppar" sätta sig längt ut på spenen i mjölkgången och då är det rätt nära.

2010-06-22 @ 09:29:46
Postat av: Carro

Ok.... Men ser det svullet ut alls då, tycker du??

2010-06-22 @ 09:54:18
URL: http://[email protected]
Postat av: annelie

Hej!

Det är ingenting ännu,det kan vara svullet av insektsbett oxå.

VET ni att hon är dräktig???

Ser inte ut att bli något på nån vecka ännu iaf.

En del ston kan fylla mjölk i sina juver utan att vara dräktig,och behöver då behandlas med penicillin.

När juvret är superstint och hon fått vaxproppar så fölar hon inom 24 timmar,en del får inte vaxproppar men kan läcka mjölk några dar istället.

Dessa små hästar KAN ha svårare att föla så det kan vara bra att ha numret till veterinären till hands,jag tyckte inta att hon SÅG dräktig ut på bilderna,men skenet kan bedra.

Lycka Till!

Annelie

2010-06-22 @ 16:00:29
Postat av: Carro

Hej Annelie (undrar om det är "kusinen") =)



Vet och vet.... Dels sparkar det för fullt!! Tydligt. Åsså står det på vet. intyget (svullna juver, dräktig?) Så står det....

Och första dagen hon kom så kom det några droppar mjölk ur bägge tissarna...

Så jag har svårt att tro att det är någon skendräktighet... Men vad vet jag = 0 erfarenhet.

Vi väntar väl och ser efter... Tack för långt och bra svar =)

2010-06-22 @ 21:29:20
URL: http://[email protected]
Postat av: annelie

Hej Igen!

Har svårt att läsa din text på din bakgrund men beror väl på att jag börjar bli en gammal kärring;)

Ja-kusin-annelie,är det!

När det börjar bli dags blir stoet nån vecka innan "slapp" i rumpan,ta för vana att dra med händer på båda sidor om svansen,så kommer du märka förändringen när det börjar bli dags.

Man kan kolla mjölken också,men kläm helst inte ut nåt förrän det är ordentligt fyllt!

Mot slutet blir mjölken kletig.

Men det är bara att be mamsen om numret om du har frågor!!

Ha de gott!")

2010-06-22 @ 22:39:23
Postat av: Carro

TACK!! <3 Det där med ligamenterna i rumpan har jag nyss lärt mig faktiskt! Spännande! Blåmarkera texten så ser du bättre =) Kram och TACK!!!<3

2010-06-23 @ 19:20:24
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test