Ägg mottagna!!!

Nu har alla mina beställda ägg anlänt!! =D  ÅHHH vad skoj!!!

Dom är väl packade må ni tro, när dom kommer ifrån Skåneland. ;)



Åsså ligger dom i en kartong full med halm eller frigolit bitar =)
+ inpackad i sån där "bubbel-plast".



Sedan när dom kläcks så ser det ut så här.....
(en bild av den sista kycklingen som kläcktes)



Kycklingen "pickar" ett band runt hela skalet.
Och under den tiden som det tar, så drar dom in magsäcken i magen (blomman). Som alltså sitter utanför kroppen tills att kycklingen är helt kläckt.
Därför får man ALDRIG hjälpa en kycklinga att "kläckas".
Naturen har sin gång, bara dom starka överlever...
Man ska heller inte öppna dörren så mycket när dom kläcks. För då släpper man ut fuktigheten som hjälper dom att dra in "Blomman".
Sedan sträcker dom på benen. Och VIPPS så är skalet i två bitar =)
Sedan lämnar jag kycklingen att torka i ca 1 dygn (dom har näring i 3 dygn i sig själv).
Och efter det får den komma ut ur maskinen och hälsa på sina andra kyckling kompisar!

Det är så spännande och roligt.
Och det är oerhört lätt att bli lika besatt som JAG när man skaffat sina första höns!!

Hahahaha!!

...Kuckilikuuu!!!


Kommentarer
Postat av: Mamma

- Hahaha,,Vaad du e alltså PROFFSIG på å göra fina bilder med Text å Allt Allt Allt...De e ju såå himla kul å Läsarom där sidorna som du gör..Bajskul !!!

- Å nu ska jag kolla vidare medan jag har tagit mej tid till de hära,å kolla runt..Är ju mest på Fejjan,nu förtiiin..du vet,,,man måste ju hänga me'.

2011-02-22 @ 09:07:24
Postat av: Mamma

- Glömde ju säga GULLPLUTTA mammas.. & Jaa,tänk att jag kan förstå dej å dina intressen av höns,å djur överhuvudtaget..Bara så du vet det,tänkte jag..

Men du har ju så många andra intressen oxå,,så du har nog så fullt opp en Mamma kan ha,OM INTE MER ??

2011-02-22 @ 09:12:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test